Kuriant dizainą ir renkant šriftus, tu turi du pasirinkimus: arba jau sukurtą dizainą sugadinti, arba sustiprinti, uždedant paskutinius štrichus stiprinant dizaino charakterį su tinkamai parinktais šriftais. Ne veltui užsiminiau apie charakterį Kiekvienas šriftas turi savo charakterį, skleidžiamą emociją. Tad reikia ne tik suderinti šriftus, bet ir priderinti tinkamą šriftų emociją prie veiklos nišos.
Šriftus galima derinti intuityviai, ir tą daro didžioji dalis dizainerių, tą dariau ir aš…
Bet.
Kai susipažinau su šriftų parinkimo ir derinimo taisyklėmis, derinimas iš pajautimo tiesiog įvykdavo greičiau, nes galėdavau tiksliai Google paieškai įvardinti kokio šrifto konkrečiai ieškau.
Tad, kviečiu susipažinti su taisyklėmis ir toliau kombinacijas rinkti intuityviai, tik ženkliai greičiau. Arba, jei intuityvios pajautos dar nėra, remtis saugiomis taisyklėmis, kol akies jautrumais subtiliems šriftų charakteriams sustiprės.
Penkių skirtingų šriftų tipų pristatymą ir jų taikymo pavyzdžius bei veiklos nišų sąrašą, pabrėžiant, kada kiekvienas tipas yra tinkamas naudoti.
Prie kiekvieno šrifto tipo pridėjau raktažodžių sąrašą. Pagal tai, kokiais raktažodžiais klientai apibūdina norimą sukurti stilių, tu žinosi ir kurį šriftą naudoti.
Tris pagrindines taisykles ir tris metodus, kaip derinti šriftus, siekiant kurti harmoningą ir profesionalų dizainą.
Kodėl šriftai tokie svarbūs?
Prekinio ženklo įvaizdis formuojamas per vizualius sprendimus ir tekstines žinutes.
Vizualūs sprendimai: vizualinis identitetas ir vėliau iš jo išplaukiantys įvairūs maketai bei marketinginės priemonės;
Brendo žinutes ir kalbėjimo maniera: kalbėjimo tonas bei kuriamas žinučių turinys.
Norimo sukurti prekinio ženklo įvaizdis yra apibrėžiamas raktažodžiais, kad lengviau būtų suvaldyti visą prekinio ženklo įvaizdžio kūrimo apimtį: nuotraukų stilistiką, spalvas ir šriftus, žodžius… Dažnai raktažodžiai būna viename iš šių polių:
Modernus ———— Klasikinis
Profesionalus ———— Žaismingas
Ekonomiškas ———— Prabangus
Sportiškas ———— Elegantiškas
Nustačius raktažodžius svarbu jais vadovautis kuriant identitetą: rinkti nuotraukas, kurti grafiką, derinti spalvas ir …. šriftus išlaikant raktažodžių charakterį. Šiame etape šriftai jau pasidaro laaaabai svarbūs, nes jie turi stiprų charakterį, kuris arba sustiprins prekinio ženklo įvaizdį, arba sugadins.

Kuriame variante A ar B šriftai labiau atitinka raktažodžius: modernus, profesionalus, kūrybiškas, ‘dizaineriškas’?
Pavyzdžiui, kuriant Dizainerių Sambūrio įvaizdį, šriftams buvo skirtas didelis dėmesys, sukurti 9 šriftų deriniai, kol buvo rastas tas vienintelis, kuris geriausiai atspindėjo norimą sukurti charakterį. Palyginkite kuris variantas jums geriau žiūrisi A ar B, bei kuris labiau atitinka įvaizdį apibrėžiančius raktažodžius: modernus, profesionalus, kūrybiškas, ‘dizaineriškas’?
Geri šriftų deriniai neatsirenka savaime, todėl praverčia taisyklių žinojimas. O vėliau taisykles galima drąsiai laužyti.
5 šriftų tipai: kaip parinkti?
Šriftų pasaulis yra platus ir skirtingi šaltiniai juos grupuoja skirtingai. Tačiau dėl pagrindinių grupių visi sutinka: #1 Serif, #2 Sans-serif, #3 Monospace #4 Handwriting #5 Display/Decorative. Kiekviena šrifto grupė turi savitą charakterį ir rekomendacijas kada ir kur geriausiai kiekvieną panaudoti dizaine. Apžvelgsiu kiekvieną iš jų ir pateiksiu pavyzdžių.
Penkis šriftų tipus galite rasti ir internete, tačiau šiame straipsnyje be elementarios informacijos pridėjau ir raktažodžius bei veiklos nišas, kurias per savo 20 m. patirtį atpažinau kaip tendencingas konkretiems šriftų tipams. Tad, jei skaitysi atidžiai atrasi, kad šis straipsnis tai “paruoštukas” greitesniam identifikavimui, kokius šriftus tau reikės parinkti tavo sekančiame projekte.
#1 Serif tipo šriftai
Serifiniai šrifto stiliai yra dažniausiai naudojami maketuojant knygas, žurnalus, laikraščius ar kitus spaudos maketus. Šio tipo šriftai žmogaus akiai yra lengviausiai skaitomi, nes serifai padeda atskirti skirtingus teksto simbolius. Tad, tai puikus pasirinkimas, jei reikia sumaketuoti daug teksto spaudos projekte.
Tačiau svarbu pajausti ir šrifto charakterį, nes šis šriftas turi klasikos, tradicijos, solidumo, patikimumo dvelksmą, tad tikrai ne visoms veiklos nišoms tinkamas.

Kokį charakterį padeda formuoti Serif šriftai?
Naudoti, jei klientas apibūdina norimą sukurti dizaino stilių raktažodžiais: Tradicinis, Klasikinis, Patikimas, Elegantiškas, Solidus, Konservatyvus, Nuostalgiškas…
Verslo nišos: Verslo ir akademinės srities veikloms, taip pat viešųjų paslaugų sektoriuje, kuriame reikalinga patikimumas ir autoritetas, taip pat, teisė, advokatai, draudimas, finansai, edukacija, taurieji gėrimai, klasikinė juvelyrika, mada…

Klasifikatoriai: Old Style, Transitional, Didone / neoclassical, Slab.
Nemokami šriftai: Times New Roman (sisteminis), EB Garamond, Libre Baskerville, Libre Bodoni, Bitter, Merriweather, Playfair Display, Noticia Text, Bree Serif, Roboto Slab, Fedra Serif B Pro.
#2 Sans-Serif tipo šriftai
Beserifiai šriftai taip pat tinkami naudoti didelių tekstų kiekių apipavidalinimui, tik šie, skirtingai nei serifiniai, dažniau sutinkami skaitmeninėje erdvėje: interneto svetainėse, reklaminiuose baneriuose, technologijų ir naujienų puslapiuose, programėlėse. Taip pat, lauko reklaminių iškabų maketuose, nes beserifiai šriftai geriau skaitomi iš toli lyginant su serifiniais šriftais.
Šie šriftai pasižymi švariu ir lengvu charakteriu, tad tiks modernų, jaunatvišką, inovatyvų įvaizdį norinčioms sukurti įmonėms.

Kokį charakterį padeda formuoti Sans Serif šriftai?
Naudoti, jei klientas apibūdina norimą sukurti dizaino stilių raktažodžiais: Modernus, Draugiškas, Inovatyvus, Jaunatviškas, Neįmantrus, Minimalus…
Verslo nišos: Šie šriftai tinka moderniems ir dinamiškiems verslo projektams, komunikacijai su jaunimu, dažnai sutinkamas technologijų srityje. Taip pat, IT sektorius, telekomunikacijos, minimali mada, juvelyrika, inovatyvūs startuoliai, reklamos agentūros, laisvalaikis…

Klasifikatoriai: Grotesque, Humanist, Geometric.
Nemokami šriftai: Arial (sisteminis), Work Sans, Alegreya Sans, Quicksand, Roboto, Open Sans, Poppins, Lato, Oswald, Rubik, Noto.
#3 Monospace tipo šriftai
Monospace šriftai dažniausiai naudojami programavimo ar duomenų analizės srityse, taip pat laiškų arba dokumentų, kurie turi būti aiškūs ir lengvai skaitomi. Originaliai tai yra programavimo kodo šrifto tipas, tad, kai reikia apipavidalinti didelius kiekius raidinio teksto - skaitomi sunkiai. Dizaine naudojamas, kai reikia rašomosios mašinėlės efekto arba programavimo kodo imitacijos, ar subtiliai dekoratyvaus akcentinio šrifto.
Šie šriftai pasižymi švariu ir lengvu charakteriu, kur kiekviena raidė turi fiksuotus ir vienodus tarpus. Tiks modernų, jaunatvišką, inovatyvų įvaizdį norinčioms sukurti įmonėms.

Kokį charakterį padeda formuoti Monospace šriftai?
Naudoti, jei klientas apibūdina norimą sukurti dizaino stilių raktažodžiais:
IT, Techniškas, Inovatyvus, Nestandartinis, Kultūrinis, Kūrybiškas, Spausdintos mašinėlės efektas.
Verslo nišos: Šie šriftai yra itin tinkami informacinių technologijų, informatikos ir programavimo sritims, kuriose svarbu pateikti informaciją aiškiai ir tvarkingai. Ieškodami išskirtinumo vis dažniau šį šriftą prisijaukina reklamos agentūros bei kultūriniai renginiai, hipsteriški restoranai. Sutinkama ir ant gaminių etikečių.

Klasifikatoriai: nėra.
Nemokami šriftai: Courier (sisteminis), Roboto Mono, Space Mono, VT323, American Typewritter, Source Code Pro, Ubuntu Mono, JetBrains Mono, Sometype Mono, Cutive Mono, Fira Mono.
#4 Handwriting tipo šriftai
Rankraščio, kaligrafijos ar “black letters” šriftai dažniausiai naudojami kuriant įvairius kūrybinius ar asmeninius projektus, kaip kvietimai, padėkos raštai, ir meniniai projektai. Tinka išraiškingai šventinei antraštei, šūkio apipavidalinimui, kai reikia ranka rašyto šrifto imitacijos, ar maketo pagalba parodyti asmeninį dėmesį. Geriau skaitomi kai naudojami didesniu formatu. Ir visai netinka dideliems tekstų kiekiams apipavidalinti. Nerekomenduojama jo rinkti paragrafiniams tekstams, arba kai reikia rašyti didžiosiomis raidėmis.
Šie šriftai pasižymi unikaliu ir autentišku charakteriu, tinkamu perteikti romantiką, eleganciją, bei išreikšti asmeninį kūrybiškumą. Identitetuose šis šriftas daugiau atlieka akcentinį pagalbinį vaidmenį - parašui ar šūkiui apipavidalinti.

Kokį charakterį padeda formuoti Handwriting šriftai?
Naudoti, jei klientas apibūdina norimą sukurti dizaino stilių raktažodžiais:
Handwriting: Mokyklinis, Žaismingas, Vaikiškas, Rankų darbo, Organiškas, Individualus dėmesys;
Caligraphic/ Script: Ištaigingas, Šventinis vestuvinis, Įmantrus, Romantiškas, Elegantiškas;
Black letter: Gotikinis, Viduramžiai, Istorinis.
Verslo nišos: Šie šriftai gali būti tinkami meno, dizaino ir kūrybinių industrijų atstovams, kurie siekia perteikti asmeninę išraišką ir individualumą; Handwriting: vaikų ir jaunimo edukacija, knygų viršeliai; Caligraphic/Script: vestuvės ir kt. šventės, gėlės, šventiniai pakvietimai, dalinai juvelyrika; Black letter: brangaus alkoholio etiketės, teminiai roko, etno renginiai ir festivaliai, tatuiruotės.

Klasifikatoriai: Script, Handwriting, Calligraphic, Blackletter.
Nemokami šriftai: Brush Script MT (sisteminis), UnifrakturMaguntia, Dancing Script, Indie Flower, Freeport LT Pacifico, Caveat, Permanent Marker, Courgette, Sacramento, Sofia, Shadows into light.
#5 Display (decorative) tipo šriftai
Dekoratyvius/Display šriftus dažnai galima pamatyti prekių ženklų įvaizdiniuose plakatuose, įvairiose įspūdingose reklaminėse kompanijose, kuriose reikalinga išraiškinga šrifto emocija, efektas. Naudojamas didelėse antraštėse, plakatuose, kai reikia stipraus akcento. Nenaudojamas dideliems tekstų kiekiams, pvz. paragrafiniuose tekstuose jie būtų neskaitomi.
Ši šriftų grupė turi stipriausiai išreikštą charakterį, tad kai reikia šriftinio sprendimo, kuris išsiskirtų ir sukurtų WOW efektą - tai puikus pasirinkimas.

Kokį charakterį padeda formuoti Display šriftai?
Naudoti, jei klientas apibūdina norimą sukurti dizaino stilių raktažodžiais:
Kūrybiškas, Išskirtinis, Rėkiantis, Veržlus, Lengvas, Stilingas, Žaismingas, Dramatiškas…; arba įvardina temą: burbulinis, debesuotas, spygliuotas, plunksninis, varvantis…
Verslo nišos: Šie šriftai tinka kūrybiniams ir ryškiems projektams, kurie siekia išsiskirti iš minios ir pritraukti dėmesį. Konkrečiai nišai priskirti nepavyks, nes tinka bet kuriai, kuri kuria autentišką teminę kūrybinę reklaminę kampaniją, ar renginio apipavidalinimą.

Klasifikatoriai: nėra.
Nemokami šriftai: Copperplate, Shrikhand, Chewy, Faster One, Orbitron, Rubic Bubbles, Luckiest Guy, Black Ops One, Bangers, Graduate, Pirata one.
5 šriftų tipai: kaip derinti?
Yra trys pagrindinės taisyklės kaip derinti šriftus. Pirma taisyklė: šriftai dera kai yra kontrastas. Antra ir trečia taisyklės tokios pat: šriftai dera kai yra kontrastas - tai lengva atsiminti KONTRASTAS.
Kontrastas gali būti per mažas, geras arba per didelis, tad nesuklysite rinkdamiesi vidurinį kontrasto variantą:

Trys šriftų derinimo metodai
Be minėtų trijų pagrindinių šriftų derinimo taisyklių dar yra trys metodai, kaip derinti šriftus ir išgauti reikiamą kontrasą: #1 saugus, #2 klasikinis ir #3 eksperimentinis. Plačiau apie kiekvieną derinimo būdą.
#1 Saugus būdas: vienos šriftų šeimos derinys
Mokantis derintis šriftus rekomenduoju pradėti nuo pirmojo būdo, kuriame tinkamo kontrasto ieškoma derinant vienos šeimos šriftus. Šiame variante kontrasto taisyklės laikytis padeda 2-3 kartus didesnis antraštės šriftas bei šriftų stiliai: bold + regular; medium + light, all caps + small caps.

Šis metodas yra lengvai naudojamas tereikia šrifto su platesniais stiliais (light, regular, medium, bold)
#2 Klasikinis būdas: Dviejų skirtingų šeimų šriftų derinys
Įveikus pirmą etapą galite jau pabandyti klasikinį šriftų derinimo metodą su dviem skirtingų šeimų šriftais: Serif su Sans Serif. Derinant šiuo metodu atsiveria platesnės galimybės emocijos perteikimui per šriftus, ir tikrai neužtenka tiesiog parinkti du skirtingų šeimų derančius šriftus kaip pirmame variante. Vis gi grįžkime į straipsnio pradžią - labai svarbu, kad šriftų derinys atitiktų prekinio ženklo charakterio raktažodžius, bei nišą.
#3 Eksperimentinis būdas: Trijų-keturių skirtingų šeimų šriftų derinys
Eksperimentinį būdą rekomenduoju tiems, kurie tikrai lengvai parenka tinkamus šriftų derinius pagal du anksčiau aprašytus metodus. Šiame variante harmoningą derinį reikia išgauti naudojant tris-keturis skirtingų šeimų šriftus. Rizikinga, bet leidžia sukurti išties autentišką identiteto įvaizdį.

Daugiau šio metodo pavyzdžių galima rasti analizuojant profesionalius projektus behance
Naudingos nuorodos
Labai tikiuosi, kad po šio straipsnio tau yra aiškiau kaip parinkti tinkamus šriftus ir kaip juos suderinti. Jei vis dar Neeee, pateikiu papildomų nuorodų sąrašą, kur gali pagilinti savo žinias kaip lengviau kiekvienam projektui parinkti šriftus.
Nemokami šriftai: Google Fonts yra internetinė platforma, kurioje galima rasti didelį nemokamų šriftų asortimentą. Šie šriftai yra lengvai prieinami ir naudojami daugelyje internetinių projektų. Galima naudoti ir spaudos maketuose.
Šriftų deriniai: Šioje svetainėje rasite rekomenduojamus Google Fonts šriftų derinius. Beliks tik identifikuoti, kuris derinys atitinka įvaizdžio raktažodžius ir kuria tinkamą prekinio ženklo charakterį.
Šriftų derinimo lentelė. Šioje šriftų derinimo lentelėje rasi populiariuosius šriftus ir jų derinimo galimybes su įvertinimu nuo 1 iki 3. 1 - derink drąsiai, 3 pagalvok dar kartą. Lentelę gali parsisiųsti. Padirbėjus su šia lentele perprasi šriftų derinimo principą.
Platesnė informacija apie šriftus. Jei dar nežinojai Google yra parengęs puikų skaitmeninio grafinio dizaino gidą, kuris vadinasi “Material Design”. Rasi informacijos ne tik apie šriftus. Tiesa informacija daugiau pritaikyta dirbantiems su skaitmeniniais projektais, bet tikrai pritaikoma ir kitose grafinio dizaino srityse.
Fonts in use. Nerealus šaltinis šriftų paieškai, nes galima ieškoti tinkamos nuotaikos maketo, o sistema iškart rodo kokie šriftai panaudoti, kad ir tu galėtum juos panaudoti savo projekte.
Pabaigai…
Šriftai yra nepakeičiama grafinio dizaino dalis, kuri turi didelę įtaką ne tik dizaino išvaizdai, bet ir vartotojų suvokimui bei patirčiai. Tai ne tik gražių raidžių rinkinys, bet ir galingas įrankis, kuris gali išreikšti prekinio ženklo asmenybę, sukurti atmosferą ir išreikšti unikalų stilių.
Šiame straipsnyje ne tik aptariau penkis pagrindinius šriftų tipus, bet šalia pateikiau veiklos sričių sąrašą, kuriems kiekvienas tipas gali tapti tinkamiausiu pasirinkimu. Be to, pridėjau ir raktažodžius, kurie padės tinkamai parinkti šriftus pagal kliento pageidavimus ir poreikius.
Jei turėčiau galią įtakoti, ką kiekvienas pasiims iš straipsnio, tai burtų lazdele pamosikuočiau ties EMOCIJA ir KONTRASTU. Nes tai yra pagrindinės taisyklės, kurios padeda kurti profesionalius ir įspūdingus dizainus su gerai parinktais šriftais.